Blog

Jak si ověřit nápad na mobilní aplikaci? Pomůže vám prototyp!

Marek Kodr
Team Leader / Project Manager / Android Developer

V dnešní době hrají mobilní aplikace klíčovou roli v našem každodenním životě. Slouží nejen pro nákupy v e-shopech ( Dr. Max), ale také k navigaci (Waze), správě financí (Revolut), učení jazyků (Duolingo), sledování zdraví (Fitbit) nebo třeba ke komunikaci a práci (Teams). Možnosti jsou téměř nekonečné. Mnoho firem a projektů má vlastní aplikaci a ti, co ji nemají, ji často plánují vytvořit.  

Jenže jak si klient ujasní, jestli je jeho představa správná, jestli dobře vypadá a funguje? Tady přicházejí na řadu prototypy – první nástřely aplikací, které lze zobrazit přímo v mobilu, takový draft, který pomáhá přenést nápady blíž k realitě.  

Jak ale prototypování funguje v praxi a jaké výhody přináší při vývoji mobilních aplikací? O tom jsme si povídali s Markem Kodrem, project manažerem a android vývojářem v Quanti.

Proč jste u vás v týmu vůbec začali s prototypováním? Co vás k tomu vedlo?

Na začátku se s klienty bavíme o tom, co vlastně chtějí – jakou aplikaci, pro koho, jak by měla vypadat a co by měla dělat. Většina má představu o výsledku. Chtějí třeba dohnat konkurenci, zvýšit tržby nebo nabídnout nový produkt. Ale málokdy má klient tu myšlenku promyšlenou do detailu, což je naprosto normální. Prototypování se proto ukázalo jako skvělý způsob, jak vizualizovat nápady a sladit očekávání všech zúčastněných – klienta, designérů i vývojářů.

Jak probíhá proces prototypování?

Nejdříve zjistíme, jaké podklady klient už má – někdy má grafiku, někdy jen obecnou představu. Pokud není k dispozici nic, začínáme od analýzy trhu a konkurence. Pak se věnujeme návrhu klíčových funkcí a základního vizuálu. Prototyp obvykle obsahuje jen hlavní Use Case aplikace, který si klient může „proklikat“ a otestovat. To pomáhá rychle validovat nápady a včas odhalit případné nedostatky.

Děláte prototypy vždy, nebo jsou situace, kdy se jde jinou cestou?

Je to individuální. Záleží na klientovi, jeho technických znalostech a přípravě. Někdy už klient přijde s hotovými podklady –má grafické návrhy nebo jasně definované Use Cases. V takovém případě může být prototypování méně potřebné. Často ale pracujeme s klienty, kteří mají jen nápad a potřebují ho rozpracovat. Díky tomu, že v týmu máme jak UX/UI specialisty, tak vývojáře, můžeme pomoci nejen s designem, ale i s celkovým konceptem aplikace.

Je tedy prototypování výhodnější spíše pro klienty, kteří aplikaci ještě nemají?

Ano, dává to větší smysl pro klienty, kteří mají vizi, ale nejsou si jistí detaily.  Pokud už někdo aplikaci má a ví přesně, jak ji chce rozšířit, může být prototypování spíš krok navíc. Na druhou stranu, i tady může být užitečné – například při větších redesignových změnách nebo při validaci nových funkcí.

Jaké jsou nejčastější reakce klientů na prototypy?

Většinou velmi pozitivní. Klienti často čekají jen základní náčrtky nebo wireframy, a když vidí, že už prototyp obsahuje jejich branding a reálný design, jsou příjemně překvapení. Najednou si dokážou aplikaci lépe představit a lépe se rozhodují o dalším vývoji.

Máte příklady projektů, kde prototypování výrazně změnilo původní zadání?

Ano, například u projektu Forendors jsme díky prototypu zjistili, že některé plánované funkce nejsou tak důležité, jak se původně zdálo. Místo nich jsme se zaměřili na klíčové aspekty, které opravdu přidávaly hodnotu uživatelům.  

Podobně u Fireportu prototyp pomohl klientovi lépe plánovat dlouhodobý rozvoj aplikace.

Kromě času a financí, jaké další výhody prototypování přináší?

Velkou výhodou je také jasnější komunikace mezi klientem a vývojovým týmem. Místo vágních popisů „chceme něco jednoduchého a moderního“ má klient vizuální podklad, ke kterému se můžeme vracet. Tím se minimalizují nejasnosti a sníží se počet zpětných úprav.

Prototypování je skvělý nástroj, který usnadňuje celý proces vývoje mobilních aplikací.

Ať už jde o startupy, které chtějí ověřit svůj nápad, nebo o zavedené firmy plánující nový produkt, prototypy pomáhají předejít chybám, šetří čas i náklady a zajišťují lepší uživatelský zážitek hned od začátku.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Uvažujete o vývoji software nebo hardware?
Náš tým se s Vámi spojí a navrhne Vám nejlepší řešení.
Kontaktujte nás